A més Zabala diu que un aprenentatge de les competències serà significatiu quan, a més memoritzar de manera comprensiva, es pugui aplicar en contextos diferents i ajudi a millorar la interpretació o la intervenció en les situacions necessàries. També que les característiques de l'aprenentatge s'han de relacionar amb les condicions que s'han de donar perquè l'aprenentatge siga el més significatiu i funcional possible on les competències impliquen mobilitzar diferents recursos d'actuació que integren coneixements, procediments i actituds. Investigadors dels processos interpretatius de l'aprenentatge han identificat els factors i característiques que contribueixen a que l'aprenentatge siga el més significatiu possible desenvolupant 10 principis psicopedagògics:
- Esquemes de coneixement i coneixements previs, representació que posseeix una persona en un moment donat sobre un objecte de coneixement que utilitzarà com a punt de partida del nou aprenentatge
- Vinculació profunda entre els nous continguts i els coneixements previs, relació significativa entre el coneixement previ i el nou contingut (connexió en el punt intermedi)
- Nivell de desenvolupament, s'han d'adequar els nivells tenint en compte les capacitats cognitives de l'alumne.
- Zona de desenvolupament proper (Vigotsky,1979), ajuda que pot rebre l'alumne entre els coneixements que ell ja sap i a allò que vols arribar, no es pot intervenir ni abans ni després.
- Disposició per a l'aprenentatge, característiques de l'alumne que tenen a veure amb l'equilibri personal, la relació interpersonal i d'inserció social (ajudar a trobar un estat d'ànim favorable)
- Significativitat i funcionalitat, el nou contingut ha de ser alguna cosa per sí mateix, és a dir, ha de ser funcional i amb sentit.
- Activitat mental i conflicte cognitiu, mantenir a l'alumne actiu amb un paper de protagonista, ha de desenvolupar la seva activitat mental qüestionant les seves idees, entrant en conflicte amb ell mateix o com deia Piaget al desequilibri i així despertar l'atenció per aprendre com a pas previ a la construcció de significats.
- Actitud favorable, sentit i motivació, aprendre implica un esforç de mantenir una actitud favorable com a element imprescindible per aprendre donant-li sentit a l'aprenentatge i motivant a l'alumne perquè no perdi la curiositat, que aprengui per aprendre (motivació intrínseca)
- Autoestima, autoconcepte i expectatives. Aquella representació de sí mateix i el valor que nosaltres tenim d'aquesta representació concebuda de manera positiva però sempre real(competències i benestar). Les expectatives, allò a lo que volem arribar, condicionen a l'alumne i van lligades a l'autoestima, no podem fer-li creure a un alumne allò que no es.
- Reflexió sobre el propi aprenentatge (metacognició) Tenir coneixements sobre el propi aprenentatge, és a dir, planificar estratègies d'aprenentatge, controlar-les, aplicar-les i avaluar-les (sabre que funciona bé o que hauria de canviar)
Entrevista virtual a Vigotsky
Vaig a
parlar d'una situació particular que m'ha quedat molt marcada i de
la qual estic molt agraïda. Segons el que he llegit d'aquest 10
principis psicopedagògics aquest professor va complir molts
d'aquestos i a més de fer-me veure cosses que en aquell moment era impossible per a mi tant en àmbit personal com en l'educatiu ara es podria dir que per a mi es com un "amic/model". Es preocupava de nosaltres, ens entenia, ens ajuda quan
hi havien dies grisos, ens pujava l'ànim de la millor manera
possible (algun dia entenia que estàvem cansats i canviava la
metodologia de les classes, uns altres dies ens treia de classe per
parlar quan ens veia malament...) A més la seua frase preferida era
“primer teniu que enfrontar-vos tots sols i després si no surt
intentarem trobar la solució”, ens motivava per continuar endavant
i no rendir-nos davant els conflictes. Ens posava exemples en tot el
possible per fer les coses mes entenedores, ens donava petites
espentes quan algú és quedava encallat i a més una cosa molt
curiosa és que ens feia uns test finals sense qualificar simplement
per que ens adonéssim d'allò que havíem aprés bé o que havíem
de millorar, etc. Jo en un futur vull seguir el seu exemple i a més
completar-lo amb tot allò nou que he pogut descobrir com tenir en
compte el coneixements previs, el nivell de desenvolupament i la
vinculació d'aquest coneixement previ i els nous continguts; a més
de tot allò que encara no he aprés.
No hay comentarios:
Publicar un comentario