lunes, 4 de noviembre de 2013

Les competencies y el seu aprenentatge, 10 principis psicopedagògics

Al començament del blog ja haviem parlat de les competencies com la solució (constructivisme) del caràcter propedeutic i selctiu de l'escola tradicional a l'entrada de les finalitats de l'educació. A més d'això al capítol 7 d'en Zabala també trobam que les competències son les habilitats que s'han de desenvolupar en les primeres fases de l'aplicació d'aquestes. Els mestres han d'ensenyar les competències perquè els alumnes les apliquen en el futur, és a dir, plantejar facilitar la capacitat de transferir uns aprenentatges com a exemples o models però no de manera concreta. I així podem destacar que les característiques principals de les competències són la significativitat, la complexitat de la situació en la que es deuen utilitzar, el seu caràcter procedimental i el estar formades per una combinació de components que s'aprenen des d'una funcionalitat.

A més Zabala diu que un aprenentatge de les competències serà significatiu quan, a més memoritzar de manera comprensiva, es pugui aplicar en contextos diferents i ajudi a millorar la interpretació o la intervenció en les situacions necessàries. També que les característiques de l'aprenentatge s'han de relacionar amb les condicions que s'han de donar perquè l'aprenentatge siga el més significatiu i funcional possible on les competències impliquen mobilitzar diferents recursos d'actuació que integren coneixements, procediments i actituds. Investigadors dels processos interpretatius de l'aprenentatge han identificat els factors i característiques que contribueixen a que l'aprenentatge siga el més significatiu possible desenvolupant 10 principis psicopedagògics:
  1. Esquemes de coneixement i coneixements previs, representació que posseeix una persona en un moment donat sobre un objecte de coneixement que utilitzarà com a punt de partida del nou aprenentatge
  2. Vinculació profunda entre els nous continguts i els coneixements previs, relació significativa entre el coneixement previ i el nou contingut (connexió en el punt intermedi)
  3. Nivell de desenvolupament, s'han d'adequar els nivells tenint en compte les capacitats cognitives de l'alumne.
  4. Zona de desenvolupament proper (Vigotsky,1979), ajuda que pot rebre l'alumne entre els coneixements que ell ja sap i a allò que vols arribar, no es pot intervenir ni abans ni després.
  5. Disposició per a l'aprenentatge, característiques de l'alumne que tenen a veure amb l'equilibri personal, la relació interpersonal i d'inserció social (ajudar a trobar un estat d'ànim favorable)
  6. Significativitat i funcionalitat, el nou contingut ha de ser alguna cosa per sí mateix, és a dir, ha de ser funcional i amb sentit.
  7. Activitat mental i conflicte cognitiu, mantenir a l'alumne actiu amb un paper de protagonista, ha de desenvolupar la seva activitat mental qüestionant les seves idees, entrant en conflicte amb ell mateix o com deia Piaget al desequilibri i així despertar l'atenció per aprendre com a pas previ a la construcció de significats.
  8. Actitud favorable, sentit i motivació, aprendre implica un esforç de mantenir una actitud favorable com a element imprescindible per aprendre donant-li sentit a l'aprenentatge i motivant a l'alumne perquè no perdi la curiositat, que aprengui per aprendre (motivació intrínseca)
  9. Autoestima, autoconcepte i expectatives. Aquella representació de sí mateix i el valor que nosaltres tenim d'aquesta representació concebuda de manera positiva però sempre real(competències i benestar). Les expectatives, allò a lo que volem arribar, condicionen a l'alumne i van lligades a l'autoestima, no podem fer-li creure a un alumne allò que no es.
  10. Reflexió sobre el propi aprenentatge (metacognició) Tenir coneixements sobre el propi aprenentatge, és a dir, planificar estratègies d'aprenentatge, controlar-les, aplicar-les i avaluar-les (sabre que funciona bé o que hauria de canviar)


Entrevista virtual a Vigotsky

El principi 4, aportació de Vygotske és essencial per establir els graus de l'aprenentatge en aquest marc de desenvolupament proper, encara que també necessari tenir en compte tots els altres principis tant la disposició de l'alumne, com la autoestima o l'activitat mental, etc. Primer trobam l'aprenentatge dels fets, és necessari aprendre un concepte i saber-lo associar i reproduir fins una automatització. El segon és l'aprenentatge dels conceptes, aquestos s'han aprés quan se es capaç d'interpretar-los, comprendre'ls o exposar-los en qualsevol situació. Després trobam el aprenentatge dels procediments que s'aprenen mitjançant un proces d'exercitació (tutelada i reflexiva) a partir de models. Y per últim el aprenentatge de les actituds que suposa un coneixement i una reflexió de models i a més un anàlisi i una valoració apropiats d'aquest que finalment constituiran un contingut que pot ser positiu o no i gracies a la pròpia actitud hauràs de trobar la teva posició.
 Vaig a parlar d'una situació particular que m'ha quedat molt marcada i de la qual estic molt agraïda. Segons el que he llegit d'aquest 10 principis psicopedagògics aquest professor va complir molts d'aquestos i a més de fer-me veure cosses que en aquell moment era impossible per a mi tant en àmbit personal com en l'educatiu ara es podria dir que per a mi es com un "amic/model". Es preocupava de nosaltres, ens entenia, ens ajuda quan hi havien dies grisos, ens pujava l'ànim de la millor manera possible (algun dia entenia que estàvem cansats i canviava la metodologia de les classes, uns altres dies ens treia de classe per parlar quan ens veia malament...) A més la seua frase preferida era “primer teniu que enfrontar-vos tots sols i després si no surt intentarem trobar la solució”, ens motivava per continuar endavant i no rendir-nos davant els conflictes. Ens posava exemples en tot el possible per fer les coses mes entenedores, ens donava petites espentes quan algú és quedava encallat i a més una cosa molt curiosa és que ens feia uns test finals sense qualificar simplement per que ens adonéssim d'allò que havíem aprés bé o que havíem de millorar, etc. Jo en un futur vull seguir el seu exemple i a més completar-lo amb tot allò nou que he pogut descobrir com tenir en compte el coneixements previs, el nivell de desenvolupament i la vinculació d'aquest coneixement previ i els nous continguts; a més de tot allò que encara no he aprés. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario