lunes, 11 de noviembre de 2013

El currículum a l'escola

L'origen del currículum va ser l'any 1973 però no va ser fins a 1981 on es varen veure clars els objectius de l'aprenentatge. Degut a les necessitats i els canvis de la societat es va necessitar una reforma educativa i amb ella un nou concepte de currículum. No veure el currículum únicament com continguts que s'han de donar, ni com els objectius i finalitats de l'educació, sinó aquella concepció de currículum on l'element principal a a partir del qual s'ha d'organitzar el contingut és la formació de la persona en la societat. A més no es tot allò que aprèn a l'escola sinó també entren en joc les vi vivències que el alumne viu encara que no siguen de manera explicita, en aquesta part podríem trobar el currículum ocult. Aquest currículum conté una gran carga ideològica, són aquells aspectes que no es tenen en compte a simple vista sinó que s'aprenen de manera implícita. Podríem dir que el currículum ocult és bàsicament el clima de la classe, el vocabulari utilitzat, els valors que es transmeten a les coses i les actituds de les persones. Un exemple seria que l'alumne aprengues una cosa que el mestre no vol que aprengui però que ell la fa sense que es doní compte com utilitzar vocabulari masclista. Amb tot això tendríem que es el currículum.



Però a més el currículum consta d'unes parts que hem de tenir presents perquè el currículum no ha de ser un concepte tancat sinó que s'ha d'adaptar a diferents necessitats i per això tenim els nivells de concreció. El primer nivell de concreció conte les bases del currículum, és a dir, tot allò que es imprescindible i ve determinar per el Ministeri i les comunitats autònomes. El segon nivell es aquell que redacta cada centre educatiu organitzant aquelles bases donades anteriorment en cicles, és a dir, la concreció curricular on cada centre adapta els continguts establerts. I el tercer nivell de concreció es aquell que recull els objectius de l'aula a l'hora d'ensenyar els continguts que el centre li proporciona, una feina més del mestre. A més també podem torbar adaptacions particulars per a nens que tenen dificultats dins de cada aula però sense llevar-li contingut base.


A més el currículum te quatre característiques essencials. La primera és que ha de ser únic per etapa, amb les mateixes finalitats i objectius per a tots encara que a uns el-s'hi costi més que a altres.
La segona és que ha de ser obert ja que de donen un mínim que cada centre i cada aula haurà d'adaptar a les seves necessitats (ampliar, distribuir o coordinar però mai retallar). Flexible és la tercera ja que és poden fer aportacions o canvis a l'hora d'ensenyar. I per últim descentralitzat ja que cada nivell de concreció fa la seva aportació. També aquest currículum parteix de unes fonts que s'han de tenir en compte a l'hora de realitzar-lo. L'epistemològica (que te a veure amb els coneixements de les ciències i és on selecciona allò important de cada matèria) la pedagògica (que te a veure amb la metodologia que és més adequada per ensenyar) la psicològica ( com s'aprèn) i la sociològica ( que te veure amb el context en que és viu, en un moment determinat de la història per a la societat). Tot el currículums han de contenir una serie d'elements comuns per que així tothom estigui en les mateixes condicions com: els objectius, les competències bàsiques( que ja he explicat anteriorment), els continguts base, mètodes pedagògics i els criteris d'avaluació.

Esquema del tema realitzat a classe.

Amb tot això m'agradaria fer referencia a les darreres lleis educatives i els seus currículums començant per la LOGSE ( 1990) la qual destaca l'ampliació de l'educació obligatòria, canvia el sistema educatiu ESO i batxillerat. Nou concepte de currículum com orientacions que s'han de treballar en l'educació (objectius i finalitats, continguts, metodologia i avaluació) a més del currículum obert i l'autonomia per aplicar el que necessiten respectant els nivells de concreció . I fa desapareix el caràcter propedèutic i selectiu. Aquesta llei centra els contigus en conceptes, fets i principis( tot allò que un nen ha de saber i definir per si mateix a partir de l'experimentació i l'exercitació d'estratègies de manera clara i comprensible) procediments (allò que el nen ha de saber fer per arribar als coneixements; accions orientades per arribar a una coneixement) i actituds ( aquella actitud que el nen mostra sobre l'aprenentatge o els valors que regeixen les seves accions, és a dir, el comportament davant l'aprenentatge) . Al 2006 trobam la LOE que és centra únicament en un element del currículum com són les competències (on aprendre vol dir ser competent) entendre que el coneixement serveix per a tot i que aquest s'ha d'aplicar a la vida real. Aquesta llei fa un canvi en els nivells de concreció ja que com a primer nivell i que prioritza és el segon nivell i afegeix un segon nivell propi, una programació didàctica, centrat per cicles i per últim el nivell de l'aula. Y per últim l'ultima llei educativa la LOMCE de 2013 on s'introdueixen les revalides que són noves proves d'accés i es redueix un any la ESO per aplicar un l'Itinerari, un curs d'un any que prepara als alumnes per accedir a batxillerat o per sortir de l'institut. Aquesta llei no compleix les característiques del currículum ja que no te un currículum únic sinó que es selectiu i dividit per habilitats, a més és tancat perquè no es poden fer tantes aportacions i el ministeri el te més centralitzat i això el fa menys flexible. És a dir aquesta llei dona molta més importància al primer nivell de concreció.

Pens que tots el avenços que havíem fet desapareixen amb el currículum de la LOMCE perquè es torna cada vegada més a l'escola tradicional i no hauria de ser així (evolució de l'escola) ja que tot allò que havien innovat a la LOGSE i a la LOE i havíem adelantat es perd. Jo he pogut estudiar amb la LOGSE i pens que és una de las millors lleis educatives, es clar que s'han d'anar renovant però no per endarrerir sinó per avançar com és va fer amb les competències que formen part dels elements del currículum. M'agradaria que el dia que comenci a donar classe la llei educativa del moment em pugues permetre gaudir d'un bon currículum. Un currículum que principalment compleixi totes les característiques perquè així jo podria adaptar-lo millor a les necessitats de tots els meus alumnes i a més aportar elements de la meva pròpia collita. A més no vull seguir únicament un llibre de text amb un continguts exclusius ja que comparteix l'opinió que el professor Felipe Zaya expressa al seu bloc sobre “el currículo” Els errors s'han de canviar i el currículum no hauria de ser un error sinó una eina de profit i cada vegada anam a pitjor, jo espero que els de dalt que són quin tenen el poder de decisió pensin per alguna vegada en els docents i ens ajudin a millorar la nostra feina, en aquest cas la meva feina en un futur, sinó harue de lluitar per el nostre dret com a MESTRA.

Foto pròpia

No hay comentarios:

Publicar un comentario