L'origen del currículum va ser l'any 1973 però no
va ser fins a 1981 on es varen veure clars els objectius de
l'aprenentatge. Degut a les necessitats i els canvis de la societat
es va necessitar una reforma educativa i amb ella un nou concepte de
currículum. No veure el currículum únicament com continguts que
s'han de donar, ni com els objectius i finalitats de l'educació,
sinó aquella concepció de currículum on l'element principal a a
partir del qual s'ha d'organitzar el contingut és la formació de la
persona en la societat. A més no es tot allò que aprèn a l'escola
sinó també entren en joc les vi vivències que el alumne viu encara
que no siguen de manera explicita, en aquesta part podríem trobar el
currículum ocult. Aquest currículum conté una gran carga
ideològica, són aquells aspectes que no es tenen en compte a simple
vista sinó que s'aprenen de manera implícita. Podríem dir que el
currículum ocult és bàsicament el clima de la classe, el
vocabulari utilitzat, els valors que es transmeten a les coses i les
actituds de les persones. Un exemple seria que l'alumne aprengues una
cosa que el mestre no vol que aprengui però que ell la fa sense que
es doní compte com utilitzar vocabulari masclista. Amb tot això
tendríem que es el currículum.
Però a més el currículum consta d'unes parts que hem de tenir presents perquè el currículum no ha de ser un concepte tancat sinó que s'ha d'adaptar a diferents necessitats i per això tenim els nivells de concreció. El primer nivell de concreció conte les bases del currículum, és a dir, tot allò que es imprescindible i ve determinar per el Ministeri i les comunitats autònomes. El segon nivell es aquell que redacta cada centre educatiu organitzant aquelles bases donades anteriorment en cicles, és a dir, la concreció curricular on cada centre adapta els continguts establerts. I el tercer nivell de concreció es aquell que recull els objectius de l'aula a l'hora d'ensenyar els continguts que el centre li proporciona, una feina més del mestre. A més també podem torbar adaptacions particulars per a nens que tenen dificultats dins de cada aula però sense llevar-li contingut base.
A més el currículum te quatre característiques essencials. La primera és que ha de ser únic per etapa, amb les mateixes finalitats i objectius per a tots encara que a uns el-s'hi costi més que a altres.
La segona és que ha de ser obert ja que de donen un
mínim que cada centre i cada aula haurà d'adaptar a les seves
necessitats (ampliar, distribuir o coordinar però mai retallar).
Flexible és la tercera ja que és poden fer aportacions o canvis a
l'hora d'ensenyar. I per últim descentralitzat ja que cada nivell de
concreció fa la seva aportació. També aquest currículum parteix
de unes fonts que s'han de tenir en compte a l'hora de realitzar-lo.
L'epistemològica (que te a veure amb els coneixements de les
ciències i és on selecciona allò important de cada matèria) la
pedagògica (que te a veure amb la metodologia que és més adequada
per ensenyar) la psicològica ( com s'aprèn) i la sociològica ( que
te veure amb el context en que és viu, en un moment determinat de la
història per a la societat). Tot el currículums han de contenir una
serie d'elements comuns per que així tothom estigui en les mateixes
condicions com: els objectius, les competències bàsiques( que ja he explicat anteriorment), els
continguts base, mètodes pedagògics i els criteris d'avaluació.
Esquema del tema realitzat a classe.
Pens que tots el avenços que havíem fet desapareixen amb el currículum de la LOMCE perquè es torna cada vegada més a l'escola tradicional i no hauria de ser així (evolució de l'escola) ja que tot allò que havien innovat a la LOGSE i a la LOE i havíem adelantat es perd. Jo he pogut estudiar amb la LOGSE i pens que és una de las millors lleis educatives, es clar que s'han d'anar renovant però no per endarrerir sinó per avançar com és va fer amb les competències que formen part dels elements del currículum. M'agradaria que el dia que comenci a donar classe la llei educativa del moment em pugues permetre gaudir d'un bon currículum. Un currículum que principalment compleixi totes les característiques perquè així jo podria adaptar-lo millor a les necessitats de tots els meus alumnes i a més aportar elements de la meva pròpia collita. A més no vull seguir únicament un llibre de text amb un continguts exclusius ja que comparteix l'opinió que el professor Felipe Zaya expressa al seu bloc sobre “el currículo” Els errors s'han de canviar i el currículum no hauria de ser un error sinó una eina de profit i cada vegada anam a pitjor, jo espero que els de dalt que són quin tenen el poder de decisió pensin per alguna vegada en els docents i ens ajudin a millorar la nostra feina, en aquest cas la meva feina en un futur, sinó harue de lluitar per el nostre dret com a MESTRA.
Foto pròpia
No hay comentarios:
Publicar un comentario